Словник для вивчення жестової мови розробив учень з Донеччини

Микита Теличко презентував свою роботу на конкурсі інноваційних проєктів Малої академії наук і здобув золоту відзнаку. Винахід допомагає швидко опанувати жестову мову та порозумітися з людьми, що мають порушення слуху. За словами юнака, на розробку його надихнув рідний брат, який користується слуховим апаратом.

Як працює винахід та у який спосіб Микита планує його вдосконалити — юнак розповів Суспільне Донбас.

Учень Покровської школи №9, десятикласник Микита Теличко родом з Донецька. Після окупації міста його родина переїхала до Вугледара. Нині вони — у Великій Британії. Юнак вчиться не лише за місцевою програмою освіти, а й продовжує опановувати — українську.

Торік у фінальному етапі Всеукраїнського конкурсу молодіжних науково-технічних проєктів «InventorUA» він виборов перше місце в номінації «Стійкий життєвий простір».

Микита розповідає: ще у 7-8 років почав захоплюватися робототехнікою, айті-технологіями. Зробити корисний девайс для вивчення жестової мови його надихнув молодший брат, який має порушення слуху. Почав свій проєкт ще торік у вересні, нині працює над його вдосконаленням.

«Мій молодший брат Макар, якому 12 років, має особливості — він не чує дуже високих частот і тому використовує слухові апарати. Я подумав: як можна допомогти таким людям, як Макар. Проаналізував і зрозумів, що дуже складно вивчати жестові мови», — розказує Микита.

Як пояснив винахідник, коли він заглибився в тему, з’ясував, що жестових мов багато. Він використав для власної розробки американську. Аргументував це тим, що вона найбільш поширена. Саме її тестував і брат Макар.

«Захотілося вивчити жестову мову, наприклад, чи треба — які є зараз рішення. Ти просто заходиш на сайт, пишеш слово, знаходиш відео — як це слово показати. І ти, намагаєшся його відтворити, але ніякого зворотного зв’язку не отримуєш. Тобто ти просто намагаєшся повторити, але не розумієш, чи правильно показуєш. Мій проєкт допомагає саме перевірити, чи зможуть тебе зрозуміти, чи правильно ти показуєш. А ще її так швидше вивчити, бо коли ти сам показуєш, то краще запам’ятовуєш», — пояснює Микита Теличко.

Переможний проєкт Микити Теличка надала Дар’я Литвин, учителька інформатики Покровської школи №9. Вона спільно зі старшим викладачем кафедри автоматики і телекомунікацій Донецького національного технічного університету Глібом Ступаком були науковими керівниками Микити Теличка в цьому проєкті.

«Микита зробив це таким чином, щоб за допомогою штучного інтелекту розпізнавати рухи — камера зчитує рухи, співставляє з оригінальним зображенням та виводить на екран кількість відсотків співпадіння. 100% — це ідеальний збіг, 90-95% — вже молодець. Якщо ж показує 20-30% — треба повторювати, щоб підвищити свій рівень», — розповіла Дар’я Литвин.

Математичну модель, яка вимірює відстань між фалангами пальців і не залежить від відстані до екрана — розробляв він сам.

Винахід юнака протестували в Асоціації глухих в одному з міст Великої Британії. За їхніми відгуками, каже Микита, він замислився над тим, щоб у свою розробку додати більше мов. За словами Дар’ї Литвин, Микиту Теличка запросили в національну збірну представляти Україну на міжнародних конкурсах.

«Це вже стартап, там є, що доробляти, але великий обсяг роботи зроблений і він вже запланував, що вдосконалюватиме. Тільки-но з’явиться якась міжнародна виставка або конкурс і Микитин проєкт підпадатиме під цю категорію — хлопець буде брати участь. Він наразі готує всю специфікацію, технічну документацію англійською мовою, він дуже добре володіє нею», — розповіла педагогиня.

Треба удосконалити алгоритм перевірки жестів. Потім ще повністю переробити інтерфейс. Наразі він доступний лише в одному екземплярі — у мене на комп’ютері. Я хочу зробити так, щоб отримати доступ міг будь-хто в інтернеті, просто як зайти на вебсайт», — додав Микита.