З 1 серпня поточного року в Україні запрацював ринок газу для населення, в умовах якого кожен побутовий споживач газу може обирати постачальника залежно від ціни та сервісу, а держава більше не регулює ціну на газ для потреб побутових споживачів.
Як перейти до нового постачальника газу та що для цього потрібно зробити. У Компанії «Нафтогаз» надали роз‘яснення
Оскільки ПАТ «Донецькоблгаз» не закупив газ для потреб населення у власній ліцензійній зоні, всі побутові споживачі цього підприємства з 1 жовтня 2020 року автоматично перейшли до постачальника газу останньої надії (далі - ПОН), а саме: ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України». Термін перебування побутових споживачів у ПОН - 60 днів.
Таким чином, протягом жовтня-листопада поточного року населення області (крім споживачів ТОВ «Азовгаз» та споживачів, які раніше обрали постачальника газу) буде перебувати клієнтом ТОВ «ГК «Нафтогаз України» та, відповідно, отримувати від цього підприємства рахунки на оплату за спожитий газ. За цей час побутовим споживачам необхідно буде обрати нового постачальника газу.
Як перейти до нового постачальника газу?
1. Обрати нового постачальника газу, наприклад, скориставшись сервісом Газотека: gasoteka.ua-energy.org
Отримати відповіді на найбільш поширені запитання щодо зміни постачальника можна в консультаційному онлайн-центрі ГазПравда: gazpravda.com.ua
Перевірити, чи компанія має право на постачання газу можна на сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у галузі енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Для цього слід зайти за посиланням, потім вибрати розділ «Ліцензійний реєстр НКРЕП» та натиснути на нього. Опісля файл із повним переліком ліцензіатів НКРЕКП завантажиться на комп'ютер. У цьому електронному списку треба знайти постачальника природного газу за його юридичною назвою та у розділі «статус ліцензії» перевірити її чинність.
Загалом ліцензії на торгівлю газом в Україні мають понад 500 компаній, проте не всі з них уже створили необхідну інфраструктуру для роботи з побутовими клієнтами (контакт-центри, системи формування платіжок тощо).
2. Подати заяву-приєднання встановленого зразка до нового постачальника. Це можна зробити як на сайті нового постачальника, так й надіслати йому скановану/сфотографовану заяву на електронну скриньку.
Разом із заявою-приєднанням споживач пред'являє постачальнику:
- документи, якими визначено право власності чи користування на об'єкт (приміщення);
- документ, що посвідчує особу споживача (паспорт), а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код);
- інші документи, які може вимагати постачальник (перелік яких має бути визначений на сайті такого постачальника). Наприклад, це може бути останній рахунок за розподіл або постачання газу.
Заяву також може подати й довірена особа власника приміщення, проте вона мусить мати оформлену належним чином довіреність.
3. Очікувати повідомлення від нового постачальника про дату, з якої здійснюватиметься постачання природного газу. Нова компанія має для цього термін до 20 днів, однак конкуренція уже змушує компанії реагувати швидше.
4. Отримати остаточний рахунок від попереднього постачальника протягом шести тижнів. Розрахуватись із попереднім постачальником упродовж десяти днів з моменту отримання рахунку. Якщо ж ви не погоджуєтеся із таким рахунком, тоді слід звернутися до суду.
Важливо, що відсутність індивідуального газового лічильника не є перешкодою для зміни постачальника.
Що потрібно знати під час зміни постачальника?
1. Споживач не контактує зі старим постачальником та не зобов’язаний отримувати довідку про відсутність боргу. Угода про постачання газу із попередньою газовою компанією розривається автоматично з моменту укладання угоди із новою.
2. Новий постачальник має право відмовити споживачеві у підписанні договору за наявності боргів перед старим постачальником. Водночас, наявність боргів більше не є завадою для процедури зміни постачальника. Якщо клієнт визнає борги, їх потрібно буде сплатити чи реструктурувати.
3. Якщо людина не погоджується з нарахуваннями за спожитий газ, наприклад, через застосування так званих «теплових» коефіцієнтів, то боргове питання можна і потрібно вирішувати в судовому порядку. При цьому подібні суперечки та судові процеси не мають стати на заваді зміні постачальника.
Споживач має право обрати собі нову компанію-постачальника газу.
Які дії нового постачальника?
Новий постачальник, отримавши заяву-приєднання, не пізніше ніж на третій робочий день з дня отримання заяви, скеровує повідомлення про намір побутового споживача змінити постачальника природного газу на інформаційну платформу оператора газотранспортної системи. При цьому діючий постачальник автоматично отримує повідомлення про намір його споживача укласти договір з іншим постачальником.
Новий постачальник розглядає подані документи та приймає рішення. Зазвичай, постачальник зв'язується з клієнтом протягом двох-трьох днів. Уся процедура на практиці триває близько десяти днів. Максимально передбачений термін для надання відповіді – 20 днів з моменту отримання від споживача заяви-приєднання.
У разі згоди постачальника укласти договір із споживачем, він вносить інформацію про нового споживача у свій Реєстр споживачів та з наступного дня починає постачати газ новому споживачеві.
Після завершення процедури зміни постачальника новий постачальник протягом трьох робочих днів письмово повідомляє побутового споживача про дату, з якої здійснюється постачання природного газу.
Чи потрібно прокладати нові труби?
Ні, прокладати нові труби не потрібно. Трубами опікуються не газопостачальні компанії, а оператори газорозподільчих мереж (облгази). Змінити облгаз не можна, оскільки в регіоні це – природна монополія. Тобто труба одна, а використовувати її для постачання газу можуть сотні постачальників.
Чи потрібно сплачувати за доставку газу після зміни постачальника газу?
Так, потрібно, оскільки за газ як товар ви сплачуєте новому газопостачальнику, а за доставку – облгазу. Послуга доставки газу надається споживачам незалежно від того, хто в нього постачальник. За доставку газу треба платити облгазу до 20 числа поточного місяця.
Якщо раніше мені відключили газ?
Споживач, якому припинено (обмежено) постачання через борг, також може скористатись правом на зміну постачальника газу. Проте постачання газу новим постачальником може здійснюватися після оплати всієї заборгованості перед попереднім постачальником, який припинив (обмежив) постачання газу.
Як розрахуватися із старим постачальником?
Після отримання на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи повідомлення про намір споживача укласти договір постачання природного газу з іншим постачальником, чинний постачальник не має права припинити або обмежити постачання природного газу на об'єкт цього споживача.
З метою забезпечення безперебійного постачання природного газу, чинний постачальник здійснює постачання природного газу споживачу до дня початку постачання природного газу новим постачальником. Дія угоди з чинним постачальником автоматично припиняється на наступний день після реєстрації споживача в Реєстрі нового постачальника.
Попередній постачальник не пізніше ніж через шість тижнів після розірвання договору зобов’язаний виставити такому споживачеві остаточний рахунок з урахуванням усієї непогашеної суми заборгованості. Побутовий споживач зобов’язаний здійснити оплату такого рахунку не пізніше десяти робочих днів з дня виставлення такого рахунку.
Чи треба буде передавати дані про споживання газу з 1 по 5 число?
Треба, оскільки облік споживання газу здійснює газорозподільча компанія (облгаз). Вона є природним монополістом на вашій території і її не можна змінити. Тому потрібно з 1 по 5 число кожного місяця передавати показання лічильника газу в особистому кабінеті, додатку, чат-боті облгазу у Viber та Telegram, або в будь-який інший зручний спосіб.
Щодо квитанції на оплату газу, то це є обов’язок постачальника і саме він надсилає їх клієнту. Тому варто пам’ятати, що питання щодо обсягів споживання необхідно адресувати облгазу, а щодо нарахувань – новому постачальнику газу.